Chemia w szkole kojarzy się często z ciągłym liczeniem, zamienianiem wzorów i przeliczaniem jednostek, rzeczywistość natomiast jest nieco inna. Wiele z dzisiejszych odkryć jak choćby penicylina czy sacharoza, czyli pierwszy słodzik, powstało na drodze przypadku, często podczas eksperymentów. Eksperymentowanie działa lepiej na naszą pamięć niż nie jedna książka, czy film, a dodatkowo „stworzenie” czegoś własnymi rękoma daje dużą satysfakcję. Zapraszamy Państwa do wspólnego eksperymentowania i doświadczania.
Odbiorcy: klasy IV-VIII szkół podstawowych
Czas trwania zajęć: 2-3 godziny
Miejsce: siedziba CIEE (ul. Polanki 51, Gdańsk Oliwa)
Realizacja: terminy do ustalenia telefonicznie
Środki dydaktyczne
- Prezentacja multimedialna
- Podstawowy sprzęt laboratoryjny
- Podstawowe odczynniki chemiczne (które można znaleźć w każdym domu)
- Karty pracy
Przebieg zajęć
- Wprowadzenie do zajęć: zasady pracy przy stanowisku i postępowania ze szkłem laboratoryjnym i odczynnikami.
- Pokazowe doświadczenie wykonywane przez prowadzącego.
- Doświadczenia wykonywane przez grupy uczestników.
- Omówienie wyników doświadczeń ze zwróceniem uwagi na ich znaczenie w życiu codziennym.
Przykładowe doświadczenia przeprowadzane przez uczestników:
- Dziwne właściwości wody. Po co nartnikowi napięcie powierzchniowe
- Ile waży błękit. Czy sucha skała jest sucha
- Kolorowy kapuśniak. Na tropie kwasów i zasad.
- Zegar jodowy.
- Dlaczego ciasto rośnie? Drożdże w służbie piekarza.
- Ten dwuznaczny tlen.