„Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci

Data: 20-07-2008

W dniach 14-18 lipca 2008 r. odbywał się pierwszy turnus półkolonii. Udział w nich wzięły gdańskie dzieci z klas IV-VI SP. Organizatorem obu zaplanowanych turnusów jest CIEE. Projekt współfinansowany jest przez Urząd Miejski w Gdańsku oraz WFOŚiGW w Gdańsku.

W grupie uczestników znaleźli się: Szymon, Nikola, Kamil, Joasia, Alicja, Mateusz W., Gabrysia, Martyna, Krzysiek, Adam, Mateusz G., Monika, Bartek, Grzesiek i Filip. Opiekunkami były: dr Agnieszka Ożarowska (pracownik Stacji Badania Wędrówek Ptaków UG) i Ewelina Kurach (współpracownik CIEE).Podczas pięciu dni zajęć udaliśmy się do Helu, Westerplatte, na Wyspę Sobieszewską oraz zwiedzaliśmy najbliższe zakątki Gdańska, zarówno te reprezentatywne jak i często zapominane. Mamy nadzieję, że wspólnie spędzony pozwolił odkryć wiele tych miejsc na nowo.

W poniedziałek, w ramach międzynarodowego projektu – Festiwalu Moving Baltic Sea – półkoloniści wzięli udział w warsztatach papieru czerpanego, przygotowanych przez pracowników i wolontariuszy CIEE. Również pracownicy Akwarium Gdyńskiego przeprowadzili dla nas ponad 1,5 godzinne zajęcia. Program obejmował m.in. ćwiczenia przy mikroskopach, prezentacje multimedialne, zajęcia plastyczne oraz prelekcje nt. życia w Bałtyku, jego zagrożeń i sposobów ochrony. Udaliśmy się również na Targ Rybny, gdzie zacumowała osławiona swoimi ekologicznymi eskapadami jednostka klasy lugier – żaglowiec Lovis. Na jego pokładzie przemieszczają się organizatorzy Moving Baltic Sea. Lovis zachwycił zarówno chłopców jaki i dziewczęta. Tego samego dnia, dzięki uprzejmości pani Agnieszki Hryckiewicz i pana Krzysztofa Glińskiego, zwiedziliśmy również wystawę owadów tropikalnych i roślin owadożernych. Serdecznie dziękujemy za gościnność i garść ciekawostek z życia obserwowanych bezkręgowców.

We wtorek wybraliśmy się tramwajem wodnym do Helu i uczestniczyliśmy w warsztatach ekologicznych Błękitnej Szkoły organizowanej przez Stację Morską Instytutu Oceanografii UG. Kilkugodzinny program obejmował m.in.:

  • lekcje w fokarium,
  • pokaz karmienia i zabiegów pielęgnacyjnych oraz leczniczych fok,
  • prelekcje z prezentacjami multimedialnymi,
  • zajęcia w muzeum.
Kolejnego dnia, w Gdańskim Archipelagu Kultury „Wyspa Skarbów” w Sobieszewie zwiedziliśmy wystawę rzeźb „Galiony” i ogólnopolską wystawę fotograficzną „Bałtyk w obiektywie” zorganizowaną w ramach Moving Baltc Sea. W rezerwacie przyrody „Ptasi Raj” w Górkach Wschodnich odbyły się zajęcia na ścieżce dydaktyczno – przyrodniczej. Uczestnicy, wyposażeni w lornetki i przewodniki, wyruszyli na ptasie łowy. Lekcja ornitologii nie należała do łatwych ale przyniosła wiele wrażeń. Podczas spaceru omówiona została szata roślinna rezerwatu oraz formy ochrony przyrody w Polsce. Spojrzenie na przyrodę pod innym kątem (ziołolecznictwo, sztuka kulinarna, bionika...) dla większości było nowym doświadczeniem.
 
W czwartek udaliśmy się do Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Zafascynowało ono nas niezwykle bogatymi zbiorami wystaw i galerii. Pani Annie Wiktorzak pięknie dziękujemy za fantastyczne i niesztampowe warsztaty nt. archeologii morskiej i nurkowania. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem Pani wiedzy i formy jej przekazu.
 
Ostatniego dnia udaliśmy się w kierunku ujścia Martwej Wisły i najsłynniejszego gdańskiego półwyspu – Westerplatte. Zajęcia prowadzone były zarówno pod kątem historycznym jak i faunistycznym oraz geograficznym. Spacerując rozmawialiśmy o symbolu polskiego oporu, samotnej bohaterskiej walce naszych żołnierzy.
Półkolonisci zaopatrzeni zostali w lupy, specjalne pudełka do obserwacji owadów i karty pracy. Przemierzali trawniki, zarośla i zakrzaczenia w poszukiwaniu bezkręgowców. Praktyczna lekcja entomologii była zatem również formą aktywności fizycznej.
Półkolonie zakończyliśmy słodkim akcentem i oglądaniem zdjęć z naszych wycieczek. Dzieci otrzymały również ekologiczne siateczki, które wypełnione drobnymi podarunkami. Mamy nadzieję, że te niecodzienne lekcje przyrody i geografii, często przeprowadzane w formie zabaw, zostaną zapamiętane.
Naszym podopiecznym życzymy udanych wakacji.
 
Grafika 1: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 2: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 3: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 4: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 5: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 6: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 7: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 8: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 9: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 10: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 11: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 12: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 13: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 14: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 15: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 16: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 17: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 18: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 19: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 20: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 21: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 22: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 23: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 24: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci
Grafika 25: „Plecak pełen Bałtyku” – półkolonie dla dzieci