Bałtyk pełen różnorodności

Data: 14-07-2009

W dniach 6-10 lipca 2009 r. Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej zorganizowało letnie warsztaty przyrodnicze dla dzieci ze szkoły podstawowej z klas IV-VI.

Przedsięwzięcie zostało zrealizowane dzięki dzięki finansowemu wsparciu Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Wszyscy jesteśmy wdzięczni za okazana pomoc i ciekawy, pełen wrażeń program.

W zajęciach uczestniczyło 17 dzieci: Andżelika, Aleksandra, Dominika, Martyna, Maria, Nikola, Natalia, Weronika, Helena, Klaudia, Roksana, Szymon, Marek, Jakub, Krzysiek, Mieszko, Antoni oraz Szymon.

Opiekunami półkolonistów były: autor tekstu Ewelina Kurach – współpracownik CIEE oraz Agnieszka Ożarowska – pracownik Stacji Badania Wędrówek Ptaków UG. Dodatkowo, podczas wycieczki do Helu wsparła nas Justyna Cegiełka – stażystka CIEE.

Tygodniowe zajęcia pełne były niespodzianek... Dostarczała je nam przede wszystkim niezwykle kapryśna pogoda. Deszczowe i wietrzne dni, w tym również sztormowe, z rzadka przeplatane były słońcem. Jednakże nie była nam straszna taka aura! Często zmienialiśmy plany tuż przed wyjściem, ale dobre humory oraz chęć do nauki poprzez zabawę nas nie opuszczały.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. Wzięliśmy udział w lekcji pokazowej związanej z archeologią podwodną. Wybraliśmy się na spacer na opływ Motławy, gdzie uczyliśmy się rozpoznawać ślimaki lądowe i wodne oraz ptaki. Lekcja terenowa, z kartami pracy wszystkich zachęciła do poszukiwań.

We wtorek pojawiło się słońce i wyruszyliśmy do rezerwatu przyrody „Ptasi Raj” na Wyspie Sobieszewskiej. Czas spędziliśmy na ścieżce dydaktyczno-przyrodniczej, zabytkowej kamiennej grobli i wieży obserwacyjnej nad jez. Karaś. Obserwowaliśmy ptaki wodne i uczyliśmy rozpoznawać się podstawowe gatunki roślin rezerwatu.

Kolejny dzień przywitał nas ulewą i nasze plany musiały ulec zmianie. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego gościliśmy w ich siedzibie. Pan Dariusz Ożarowski, pracownik TPK, zapoznał nas z ornitofauną tegoż obszaru. Szczególnie zainteresowało nas życie pewnych tajemniczych ptaków – sów. Obejrzeliśmy również film edukacyjny i wybraliśmy się do lasu, z którego niestety szybko przepędziła nas burza.

W czwartek aura się pogorszyła, okazało się, że jest to możliwe... Sztorm na zatoce i ku ogólnej rozpaczy nie popłynęliśmy do Helu. W siedzibie CIEE obejrzeliśmy piękny film przyrodniczy „Dziobem i pazurem” a następnie wybraliśmy się do Parku Techniczno-Naukowego w Gdyni i rewelacyjnie bawiliśmy się w Experymencie. Każdemu, kto jeszcze tam nie był – polecamy to miejsce. Nauka przeplata się zabawą, a może właśnie odwrotnie? Wiele zadań i łamigłówek zaskoczyło nas swoim rozwiązaniem. Czas spędziliśmy tak miło, że nie było już nam żal rejsu do Helu ale...

Zaklinaliśmy aurę i piątek przywitał nas bezwietrznie, ze słońcem. Wymarzony czas na rejs tramwajem wodnym do Helu! Dzień spędziliśmy w Fokarium i Muzeum Stacji Morskiej UG. Wielu z nas pierwszy raz obserwowało foki na żywo, więc pora karmienia była ku temu idealną okazją. Zachwycił nas również film edukacyjny o morświnach. Tego dnia udaliśmy się również na plażę, gdzie po odpoczynku dzieci nauczyły się rozpoznawać bałtyckie małże. Odwiedziliśmy również plenerową wystawę fotograficzną „Planeta Ocean”. Wyjątkowe wrażenia! Polecamy każdemu, kto do 4 października będzie w okolicy Helu.

Wycieczką do Helu zakończyliśmy wspólne tygodniowe wędrówki, naukę i zabawę. Mamy nadzieję, że ten czas stał się bodźcem do poznawania tajemnic Bałtyku i siedlisk z nim związanych.