Chemia w przyrodzie

Chemia w szkole kojarzy się często z ciągłym liczeniem, zamienianiem wzorów i przeliczaniem jednostek, rzeczywistość natomiast jest nieco inna. Wiele z dzisiejszych odkryć jak choćby penicylina czy sacharoza, czyli pierwszy słodzik, powstało na drodze przypadku, często podczas eksperymentów. Eksperymentowanie działa lepiej na naszą pamięć niż nie jedna książka, czy film, a dodatkowo „stworzenie” czegoś własnymi rękoma daje dużą satysfakcję. Zapraszamy Państwa do wspólnego eksperymentowania i doświadczania.

Odbiorcy: klasy IV-VIII szkół podstawowych

Czas trwania zajęć: 2-3 godziny

Miejsce: siedziba CIEE (ul. Polanki 51, Gdańsk Oliwa)

Realizacja: terminy do ustalenia telefonicznie

Środki dydaktyczne

  • Prezentacja multimedialna
  • Podstawowy sprzęt laboratoryjny
  • Podstawowe odczynniki chemiczne (które można znaleźć w każdym domu)
  • Karty pracy

Przebieg zajęć

  1. Wprowadzenie do zajęć: zasady pracy przy stanowisku i postępowania ze szkłem laboratoryjnym i odczynnikami.
  2. Pokazowe doświadczenie wykonywane przez prowadzącego.
  3. Doświadczenia wykonywane przez grupy uczestników.
  4. Omówienie wyników doświadczeń ze zwróceniem uwagi na ich znaczenie w życiu codziennym.

Przykładowe doświadczenia przeprowadzane przez uczestników:

  1. Dziwne właściwości wody. Po co nartnikowi napięcie powierzchniowe
  2. Ile waży błękit. Czy sucha skała jest sucha
  3. Kolorowy kapuśniak. Na tropie kwasów i zasad.
  4. Zegar jodowy.
  5. Dlaczego ciasto rośnie? Drożdże w służbie piekarza.
  6. Ten dwuznaczny tlen.