Dojrzały Smak Przygody – po sezonie 2022

Data: 04-10-2022

„Dojrzały Smak Przygody” w 2022 r. jest już wspomnieniem… uwiecznionym obiektywem. Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z tegorocznych warsztatów. Rozbudowany album ze zdjęciami jest dostępny tu.

To nasz autorski pomysł, który powstał kilkanaście temu na kanwie przemyśleń o adresatach działań edukacyjnych, którzy mają czas i wpływ na kształtowanie postaw w rodzinie a swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie się dzielą z innymi. Na przestrzeni lat stał się jednym z naszych ulubionych działań! Obserwując uczestników, którzy towarzyszą nam w kolejnych edycjach i przyprowadzają na wyprawy nowych znajomych widać, że to odwzajemniona sympatia. To budujące, że jest tak wiele osób gotowych aktywnie spędzać wolny czas, poświęcić się realizacji pasji i poszerzaniu wiedzy o dziedzictwie przyrodniczym i kulturowym regionu.

Cotygodniowe wyprawy piesze, o zróżnicowanym poziomie trudności, prowadziły 18 trasami mniej i bardziej odległymi od Trójmiasta. W całym sezonie z warsztatów skorzystały  442 osoby, pokonaliśmy ok. 150 km. Wspólne spotkania i wędrówki były znakomitą okazją do poszerzania wiedzy o gatunkach, siedliskach i przenikaniu się przyrody ze światem kreowanym przez człowieka. Uczestnicy uwieczniali na fotografiach najpiękniejsze miejsca, dzięki czemu powstała barwna galeria zdjęć.

Podczas wypraw odwiedziliśmy wiele urokliwych miejsc - do niektórych dotarliśmy po raz pierwszy a niektóre odkrywaliśmy na nowo. Tegoroczną nowością była wyprawa do Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej - testowaliśmy gry terenowe, w nietypowy sposób odkrywając historię i przyrodę okolic Kadyn. Podczas spaceru Zajęczą Doliną badaliśmy dostępność planowanej ścieżki przyrodniczej. Jedną z wypraw zakończył koncert piosenek w wykonaniu Anny Ciaszkiewicz.

Podczas wypraw pieszych poruszaliśmy następujące tematy: kartografia i orientacja w terenie, wtórna sukcesja ekologiczna, pomniki przyrody, krajobrazy kształtowane przez wiatr i wodę, dawne założenia parkowe, pozytywne i negatywne aspekty działalności człowieka na deltę Wisły, inwazyjne gatunki obce, antropopresja na tereny cenne przyrodniczo, krajobraz polodowcowy, tropienie zwierząt, najcenniejsze typy drzewostanów TPK, dzikie zwierzęta w mieście, krajobraz kulturowy i przyrodniczy, gospodarka leśna i jej wpływ na życie lasu…

Opracowując harmonogram warsztatów zaprosiliśmy do współpracy Trójmiejski Park Krajobrazowy, Park Krajobrazowy Wysoczyzny Elbląskiej oraz Bazunę, wyprawę poprowadziła też uczestniczka Dojrzałego Smaku Przygody. Pięknie dziękujemy! Cykl warsztatów zrealizowaliśmy dzięki wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Dziękujemy wszystkim za wspólnie spędzony czas! Ruch na łonie natury, wsparty dużą dawką wiedzy przyrodniczej, był wspaniałą przygodą! Zachęcamy do przesyłania pomysłów na przyszłoroczne trasy, do zobaczenia na szlaku!

Nad Jeziorem Jamertal, zwanym też Jeziorem Płaczewskim, niem. Jamertal See, Jamertaler See, czyli Jezioro Doliny Jęków. Pamiętacie z filmu Krzyżacy drewniany gród Spychów, w którym rezydował Jurand? To właśnie tu. Dziś widoczne są tylko pale
Kontrasty fot. JKR
Popłoch i fot. JKR
Czas na odpoczynek pod pomnikowym dębem, fot. AB
Wędrówka po dzikich wydmach Mierzei Kaszubskiej na długo zapada w pamięć. fot. JKR
Opowieści o buku. fot. JKR
Założenie parkowe ma charakter tarasowy z trzema stawami na różnych wysokościach. fot. JKR
Celem wędrówki był dom podcieniowy w Trutnowach. fot. JKR
Punkt widokowy, fot. JKR
Przeplatki nas zachwyciły.
Mikołajek nadmorski, fot. JKR
W ujściu Wisły rozmawialiśmy o 3 gatunkach fok występujących w Bałtyku, o tym jak można je rozpoznać, jak szybko focze szczeniaki przybierają na wadze, jak tłuste jest mleko foczych matek i wielu innych ciekawostkach z życia fok. Fot. JKR
Na szlaku. fot. JKR
Przeprawa przez rzekę Kaczą, fot. JKR
Ta szyszka zawsze robi wrażenie, fot. AB
Zasłuchani, koncert Pani Anny Ciaszkiewicz, fot. JKR
Na szlaku, fot. JKR
W Bażantarni, fot. AB
Gra terenowa - w nietypowy sposób odkrywaliśmy historię i przyrodę okolic Kadyn. fot. JKR
Pogoda dopisała a seniorzy licznie wybrali się na wspólną wędrówkę. fot. D. Kobylarz.
Przy Głazie Borkowskiego – pomniku nr 808, zbudowanym z wyborgitu (odmiany granitu). Fot. JKR
Łuskwiak zmienny, fot. JKR
Podglądamy drugie życie drzewa. fot. JKR